Wie is er de baas?

Het verzorgen van de  13 jonge duiven geeft mijn veel voldoening. Geen stress van o, jee de doffers en duivinnen moeten nog los. Op een enkeling na zijn ze onderhand handtam. Ik ontvang regelmatig de nodige pikken met daarnaast het slaan met de vleugels naar mijn hand. Het is een veelvuldig gebruik om te laten zien wie er de baas is op de voertafel of zitje.

Dagelijks gaat de klep open, dit op verschillende tijdstippen we willen er geen cafetaria van maken voor de sperwer c.q. een andere kromsnavel. Bij het naar huis gaan in de middaguren ontbreekt er wel eens een. Maar tot nu toe zit deze de volgende morgen in de spoetnik.

Vandaag voorzichtig de bezem op het dak gelegd, meteen gaan ze op de vleugels. Na diverse capriolen te hebben uitgehaald landen ze op hok. Na het binnenhalen en voeren van de jeugd, om 17.30 gestart met verduisteren.



Bij de oude duiven de afgelopen week nog enkele  jongen geringd, nog 4 te ringen jonge duiven, dan zit het kweken voor de oude er ook weer op. Ik moet wel eerlijk bekennen de 20 ringen zijn net een paar tekort, maar een paar extra gescoord. Het aantal gekweekte jongen komt toch wel op 24/26. Daarvan gaan er enkele naar een bevriende melker. 18 jonge duiven lijkt mijn wel een mooi aantal om de jongeduiven vluchten en navluchten mee aan te vangen.

Het oude seizoen is ook van start gegaan, gisterenavond maar even  de uitslag van de vereniging tot mijn genomen. Daar geeft een liefhebber van de kleine korf de grote mannen het nakijken. Mooie prestatie !

Tot de volgende blog.


Reacties

Populaire posts