Animo

Waar ik in de vorige blog vermelde, dat er 7 jongen van de 2e ronde  worden opgehaald door een bevriende melker. Welnu hij ging niet eerder naar huis dan er minimaal 10 meegenomen konden worden! Nou vooruit maar, het werden er 11.
Het brengt het totaal op 16 jonge die op het hok vertoeven waarvan 2 voor de navluchten en 14 die op de jongeduiven vluchten hun best mogen doen.

De jeugd vertoond een enorme vlieglust, 1.5 uur op de vleugels en daarbij voor het merendeel uit zicht, terugkomend hoog over de tuinen jakkeren. Prachtig om het te aanschouwen.

De vlieglust, waarbij een goede gezondheid een pre is, zit mijn inziens ook in genen van de duiven. In de nazomer van 2022 kweekte ik nog  5 jongen uit mijn beste duiven en  een logerende duivin. Bij het uitwennen van deze 5  valt het op, rap op de vleugels. Zelfs bij herfstachtige weersomstandigheden gaan ze snel en langdurig op de vleugels. De animo om de vleugel te strekken was en is bij dit vijftal groot

In 2023 verblijft dit vijftal in een leegstaande afdeling, zijn bewust er geen jonge duiven van gekweekt. Ik liet ze gewoon hun gang gaan. Dit jaar zijn ze in het kweekhok geplaatst en gekoppeld met de beste kweekdoffer/duiven. Het voorlopige resultaat is tot nu toe een ploeg jonge waar de vlieglust vanaf spat.

Wat betreft de africhtingen, loop ik 1 geplande africhting achter, komende week nog 2 x wegbrengen en dan de grote stap, africhten met de container.

Hoe dat verloopt in de volgende blog.



Reacties

Populaire posts